Promenera mera! Marathon utmaningen.

Tidigare i höstas fick jag på nåt vänster veta att vi nuförtiden går ett helt maraton mindre/vecka än man gjorde på 50-talet. Fatta, 42,2 km är ju mycket! Och på dagens morgonprommis (2,75km) började jag filosofera och fundera på detta. För jag har också kommit fram till att så länge jag pluggade på studieorten måste mina ben och min rumpa ha varit i sitt livs form. Varför? Jo jag gick eller cyklade överallt. Och hela tiden. Dessutom finns det några branta backar i studiestaden (inte som här där jag bor där det inte finns nån alls nästan), och dessa skulle jag uppför och nerför åtminstone några gånger i veckan. Där ett tag bodde jag uppe på en backe också, så där stretade man upp och ner flera gånger om dan.

Nå, vart vill jag komma med detta nu då? Jo, för det första är det helt sjukt att vi alltid tar bilen överallt (eller okej inte alltid, men många gör det alltid/allt för ofta). För det andra tycker jag att vi måste bli bättre på att ta vara på enkla vardagssituationer där vi kan gå eller cykla istället.

Så här kommer ett mål från mig, kanske du också hänger på?

* Då Let's kick it utmaningen tar slut (nu är det sista veckan), sätter jag upp ett nytt mål. Varje vecka ska jag gå/springa/cykla minst ett maraton, alltså 42,2 km. På nåt vänster måste jag komma upp i detta. Och om jag ser till att ta vara på möjligheterna och försöka få in en liten promenad varje dag, så tror jag inte detta är nån omöjlighet.

Du kan ju t.ex. gå ner till posten för att hämta/posta paket, gå till butiken, gå då du ska hem till en kompis osv.

* Då snön smälter senare i vår ska jag börja cykla till jobbet på måndagar. Annars har jag ju mellan 3 och 4 mil till jobbet, men på måndagar är jag på ett annat ställe, då det inte ens är 1 mil bort. Så då ska det cyklas. I och för sig kunde jag cykla nu också, det är ju inte farligt att cykla på snö - men att cykla med skidor och stavar + skidskor på cykeln lockar inte.


Så, hänger ni på i min "Marathonutmaning"?

Rensa tankarna, få frisk luft och njut av den underbara naturen!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0