Midnattsdopp

Igår var den perfekta sommardagen. Sol, värme, båtutflykt, nån kall öl, vänner, skratt och sånt. Kom hem där kring 11 och vid midnatt var bastun varm och det var dags för ett dop.

Herreminje så skönt att simma då himlen ännu har några rosa/orangea strimmor kvar från solnedgången, vattnet är kavlungt, frånsett vågor som orsakas av tysta båtar i natten. Temperaturskillnaden mellan hav och luft var inte heller så stor och jag hade kunnat plaska runt precis hur länge som helst. Så otroligt, fantastiskt underbart. Tänk sån jävla lyx att kunna doppa sig precis när som helst! 15 minuter simmade jag på.

Har jag sagt att jag älskar att simma i havet på sommarn?

Enligt Må bras motionstabell på förbränning som ni hittar här så förbränner simning såhär:

Simning, lätt 195     
3900
Simning, medel 255    
5100
Simning, tuff 345     
6900


Eftersom simning i havet tar på mera då vattnet inte är stilla som i en simhall utan förhållanden påverkas av vind, väder, strömmar, båtar och sånt så räknar jag med att simningen är tuff (får alltid upp ordentligt flås då jag simmar ihavet och armarna blir trötta!) så då förbränner det alltså kring 345kcal /30 minuter och motsvarar 6900 steg. Ganska bra.

Nånstans har jag läst att 30 min simning i havet förbränner 4ggr mer än träning på land, men hittar inte det nånstans nu och vet inte heller om det stämmer. Vet du?
Ska i alla fall kolla upp om min pulsklocka är vattentät, isåfall åker den på nästa gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0