Nora Schingler -Lingon & Läppstift

 
Har länge varit nyfiken på denna bok som jag läst en hel del om. Originalet är alltså skrivet på finska, men författaren är tvåspråkig och talar svenska också.
 
Precis som det står på omslaget handlar boken om hur hon gjorde sig av med onödiga kemikalier och tillsatsämnen. Något som fick sin början i att hon gick runt med sjuk, orolig och gasig mage (hej hög igenkänningsfaktor!) och besökte otaliga läkare som inte hittade något fel (ingen gluten, ingen laktosintolerans - hej ännu större igenkänningsfaktor!)
 
Första delen handlar om hennes 5 ex, bl.a. socker och jäst. Om hur hon dumpade/minskade på vissa livsmedel och fick till slut en mage som inte orsakade problem. Om hur hon i samband med experimentet började studera innehållsförteckningar på mat noggrannt och insåg att alla varor innehåller en massa konstiga E-koder och saker som man inte ens kan uttala än mindre förstå vad det betyder eller vad det är.
 
I boken tar hon upp saker som hur konventionellt "odlat" kött, alltså boskap behandlas, vad som stoppas i dem osv. Hon tar också upp vad som sprutas på grönsaker och förespråkar alltså ekologisk kost.
Mycket av det hon skrev om var sånt jag visste, men helt enkelt inte tänkt så mycket på. Men boken fick mig verkligen att tänka till, och mitt mål är nu att 1: införa mera vegetarisk mat hos oss och 2: införa ekologisk mat!
 
Så, jag gick till butiken och skulle köpa ekologiskt. Den nära oss, den ganska lilla. Vad kom jag hem med i ekologiskt format? Jo mjölk, jogurt och tomater. Det var det enda som fanns, av det jag behövde. Idag däremot, då jag handlade i en större butik fick jag en hel del: tomater, köttfärs, äpplen, mjölk + att jag kunde ha köpt ekologisk turkisk jogurt om jag velat. Helt klart bättre utbud, men inte fullständigt förstås! Det fanns ju annat ekologiskt i butiken idag också, men inget jag behövde.
 
Angående sminkdelen var den också intressant, speciellt eftersom hon tipsar om ekologiska sminkmärken som inte är fulla med skit, rent ut sagt, och eftersom hon ger en insyn i vad som kan hända om vi fortsätter smörja in oss och proppa i oss massa kemikalier. Det var ändå matdelen jag var mest intresserad av, även om sminkdelen också var en eye-opener!
 
Jag rekommenderar verkligen boken åt alla som ens är lite intresserade av hälsa och välmående. Boken är skriven ur ett finskt perspektiv, men jag kan tänka mig att det ganska långt liknar det svenska!
Istället för att sätta in boken i bokhyllan så har den nu en plats framme på en hylla så att den är lättillgänglig, så att jag kan kolla upp saker om det är nåt jag vill kolla upp eller bara vill repetera lite!
 
Så alltså, LÄS!

Kommentarer
Postat av: Carro

Den där boken låter onekligen riktigt intressant!! Låter verkligen som något för mig!

jag har en sån ficka som man har mobilen i runt armen redan. Det är ju en bra uppfinning men jag tycker att den är jobbig att ha runt armen ändå. hehe. Tycker den antingen klämmer för hårt eller för löst så jag tror att den ska ramla av :P men det är säkert en vanesak skulle jag tro. Borde väl öva med den ;) men jag har faktiskt lärt mig att ha mobilen i fickan i mina löpartights nu det senaste. Har gått jättebra =)

2012-07-02 @ 21:35:31
URL: http://carolineannamarie.blogg.se
Postat av: Carro

sv: alltså jag vet inte hur det funnkar med de där när man svarar direkt under inlägget jag heller. haha. Man är rädd att folk inte ska se svaren :P

Jag undrar med hur länge de ska hålla på med de där uppdateringarna!??! Det verkar ju helt knasigt!! Men kommer du in på hemsidan på internet på Nike+??

2012-07-02 @ 21:49:31
URL: http://carolineannamarie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0