Höstig soppa

Dagens lunch blev en god purésoppa. Uppiggande på en grå dag, och riktigt höstig i färgen tycker jag.



Det är alltså morots och blomkålssoppa som jag kokade ihop häromkvällen då jag insåg att jag måste ha lunchlåda fixad till nästa dag.

Smarrig värre då jag dessutom hackade i en liten gul chili. Den fick det där perfekta stinget som jag gillar!

Receptet är busenkelt och billigt, det du behöver är:
500g morötter. Skala, skiva i ganska tunna mynt och släng i en kastrull med kokande vatten
1/2 blomkålshuvud. Eller så mycket du vill ha. Bryt sönder i mindre knippen och släng ner med morötterna.
1 grönsaksbuljongtärning som åker i med resten.
Chili om du vill

Då morötterna och blomkålen är ordentligt mjuka rör du ner en burk crème fraîche och tar av kastrullen från spisen. Om du har massa vatten kvar i kastrullen så häll av lite, så blir inte soppan jättetunn.
Ta fram stavmixern och mixa. Smaka av, salta och peppra!

Voilà, med minsta möjliga ansträning (nästan) så har du en sammetslen och god perfekt-till-hösten soppa!



Den ser lite ut som barnmat, och utan saltet, chilin och pepparn kan jag tänka mig att den funkar som det också!

Kommentarer
Postat av: Carro

åh, spännande! Det måste jag testa någondag!

2011-09-21 @ 16:50:34
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Postat av: Carro

ett marathon skulle jag verkligen också vilja springa någon gång! SÅ häftigt det hade varit!!

Okej, men 57min är ju superbra!=)

2011-09-21 @ 20:16:38
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0