Mumsfilibabba!

I helgen då vi var till sambons morföräldrar fick vi hem en påse äpplen från deras träd. Sambon var snabb med att säga att äppelpaj ju är gott. Men istället för en traditionell paj, gjorde jag istället såndär äppelmums som t.ex. en glutenallergiker också kan äta. Och tammetusan så gott det är!



Skiva äpplen och rada dem på botten i en ugnsform (jag smorde in formen först!) krydda med kanel. Som ni ser satte jag mycket kanel. För det är ju så tusans gott.



Rör ihop smält smör, havregryn, socker och mjöl. Denna smet ska du sen bre ut på äpplena och sen in i ugnen. Tyvärr har jag ingen bild på slutresultatet. Min ni kan ju tänka er då den där smeten där blir ett krispigt knäckigt lager. Mmmm. Njuts med vaniljglass eller sås. Eller bara som den är!



Här är receptet. Jag hade inte havregryn hemma, men havrekli fungerade precis lika utmärkt det också! Bra för magen är ju både havregryn/kli och äpplen. Förresten så satte jag inte ens en hel dl socker. Det behövs inte så mycket tycker jag som vill få fram syrligheten hos äpplena också. Men sambon tyckte nog att det var lite surt.


Kommentarer
Postat av: Carro

o en massa kokos i den också så blir den ännu mer knäckig ;)

suuuupersmarr!!

O mycket kanel ska det ju va ja :D Det har jag börjat äta allt mer i frukostfilen också :)

2011-10-05 @ 16:40:42
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0