Mera boktips!

Varvar träningsinläggen med lite boktips igen. Sysselsättning nummer 1 under min semester.

För en stund sen läste jag ut den här boken:



Kyrkdjävulen av Mikael Niemi
Det här är en ungdomsroman som skrevs före Populärmusik från Vittula, som jag antar att de flesta känner igen.

Jag gillar Niemis sätt att skriva, hur han blandar svenskan med fraser på tornedalsfinska. Hur han beskriver personerna, omgivningen och miljön, händelserna. Niemis böcker får mig att vilja resa iväg till Tornedalen och utförska pajala själv.

Såhär beskrivs boken på boksidan.net, där jag också lånade bilden:

Matti bor i Pajala och går i sjuan. Hela hans liv förändras den dagen då en lärare visar klassen den gamla djävulsstatyetten i kyrkan. Matti och hans kompisar dras in i en rad skrämmande och övernaturliga händelser som de kan påverka på ett sätt de aldrig kunnat drömma om.

Utdrag ur boken:
Någon spolade i toaletten som låg vägg i vägg, det strömmade i rören. Och med ens uppfattade jag något. En svag, nästan ohörbar stämma mitt i bruset. Som om någon stod mitt i en fors och ropade.
-Auta meitä...hjälp oss...
Med ett ryck drog jag tillbaka handen. Röret slutade brusa, rösten försvann.
-Jag har lagt av, mumlade jag ut i luften och kände hur jag började att svettas.
Sedan öppnade jag dörren. Ljuset forsade in, allt blev knivskarpt och fick färger. Skolklockan ringde och eleverna strömmade mot sina salar.

Boken lär ska handla om samma Matti som sen är huvudperson i Populärmusik från Vittula.
Jag tycker boken är kanon, och har slukat den på några timmar. Eftersom den är en ungdomsroman är den lättläst och språket flyter bra. Gillade du Populärmusik från Vittula ska du absolut läsa denna också!

En annan bok, som jag läste ut igår är den väldigt hypade Snabba Cash av Jens Lapidus.



Såhär står det om boken på adlibris hemsida, där jag också lånade bilden:

JW är Stureplanskillen som säljer kokain på de hetaste inneställena. Han gör vad som helst för att nå dit han vill.

Jorge är latinon som kan allt om koks och som går i land med en osannolikt tjusig rymning från Österåkeranstalten. Ingen kan k-branschen bättre än han.

Mrado sköter indrivning åt bossen Radovan. Han drömmer om ett bra liv för sig och sin dotter, men det ligger riktigt långt borta.

Den kriminella världens egen logik för de tre samman, och det kan bara sluta på ett sätt: en kamp om liv och död. Och varför, egentligen? För snabba cash.

Jag gillade den här boken, men jag tror att på grund att den varit så otroligt hypade och då alla sagt hur otroligt bra den är så var mina förväntningar lite för höga. Då jag väl fått flow på läsandet har jag haft svårt att sätta boken ifrån, men redan det att det tagit ett par dagar för mig att läsa boken säger nog lite. Jag har inte helt haft tålamod att sätta mig in i den, och ibland känns den lite väl långdragen. Trots det är handligen spännande och intressant och jag vill ju gärna veta vad som händer och komma vidare. Betyg får den här nog 4/5, den var bra, men inte kanon. Tycker ändå absolut att ni ska läsa den om ni inte gjort det, för det är den absolut värd! Jag tror att jag som är van att stressa nu har svårt att sätta mig till ro med en så lång bok, det gick ju hur bra som helst med Kyrkdjävulen som bara var 200 sidor, men nästan 500 blev liksom lite för mycket. Jag vill ha mera omväxling - samtidigt som det är bra att nånting tar lite längre också!

Har du läst nån av dessa böcker? Vad tyckte du om dem?

Kommentarer
Postat av: linn

snabba cash-filmen är ju i alla fall jättebra =)

2011-07-01 @ 17:00:04
URL: http://drivkraften.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0