♥ Hemlagat

I ♥ hemlagat!

Idag stod följande på tur:



Rabarber!

Nu har jag nyss kokat färdigt första satsen sylt.

Eftersom sylten är löjligt god och löjligt enkel tänker jag dela med mig av receptet.

Du behöver:

1kg morötter
ca 1 1/2l rabarber (jag hade nog i mera)
ca 1kg socker (mycket ja- men tänk på att rabarber är jättesurt!)
1/2dl vatten


1. Skala morötterna och hacka dem i små halvmånar. Koka tills de är så pass mjuka att du kan mosa dem. Häll av vattnet och mosa morötterna.

2. Skala och hacka rabarbern i skivor medan morötterna kokar (de behöver mycket tid för att bli ordentligt mjuka)

3. Blanda morötter och rabarber i en stor kastrull (samma du kokade morötterna i) och ha i 1/2dl vatten och socker (jag hade på sockret lite an efter)

4. Låt koka ihop. Rabarbern kommer att släppa vätska så häll inte i mera vatten även om det verkar "torrt" i början.

5. Smaka av. Häll i lådor och frys ner.

Tips: Jag körde min sylt med elvispen lite då den var klar, för att få den mera mosig och fast. Hade lite för stora rabarberbitar så dom kokade inte riktigt sönder.

Tips 2:  Sylten passar också utmärkt som marmelad på rostmackan!


Om mitt andra experiment lyckas slänger jag upp det som tips också!

Kommentarer
Postat av: Jenna

oj så spännande med morot och rabarbersylt! Det lät dessutom hyfsat enkelt att göra. Tackar för tipset :)

2011-06-08 @ 15:42:49
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Albin

Hej där, fin blogg du har här, fin tjej, hur är det med dej? :D

2011-06-08 @ 16:37:03
URL: http://nallou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0