Godaste lunchlådan

Sitter och äter av godaste left-oversen man kan hitta. Och ja gårdagens godaste middag naturligtvis.

Här är receptet, som jag plockade ur Leila Lindholms första kokbok, men som också finns på recept.nu (därifrån copypastear jag in receptet hit)

Ingredienser

4 bitar lax à 150 g
Chilimarinad:
4 msk sweet chili
4 msk japansk soja
2 tsk malen ingefära --> bytte ut detta till 3 stora vitlöksklyftor, de hade ingen färsk ingefära på Lidl i måndas..
2 msk olivolja
Mangosallad:
2 mango
1 gurka
2 avokado
2 salladslökar
2 lime, saften --> Hade ingen lime så jag bytte till citron
2 apelsiner, saften --> skippade apelsinerna helt då jag inte hade såna heller
salt
svartpeppar
tabasco
2 msk olivolja
4 stora isbergssalladsblad
4 msk matlagningsyoghurt
basilika till garnering

Gör så här

1. Blanda ingredienserna till marinaden i en skål. Lägg ner laxbitarna och se till att det blir marinad runt om. Låt laxbitarna marineras under tiden som salladen görs.

2. Tärna mango, gurka och avokado i centimeterstora bitar i en skål. Skiva ner det gröna på salladslöken fint. Pressa över citrussaften och smaksätt med salt, svartpeppar och tabasco.

3. Häll till sist ner oljan och blanda. Servera salladen i isbergssalladsbladen. Toppa med yoghurt och basilika.

4. Grilla laxen med skinnsidan neråt.

5. Grilltid under lock, cirka 10 min.


Jag hade in min lax i ugnen och serverade med kokt potatis (sambon överlever inte på bara sallad). Och oj oj oj så gott det är! Jag gillar ju inte ingefära så för mig var det att byta till det bättre då jag hade i vitlök istället. Så enkelt, snabbt och helt underbart, ljuvligt gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0