Dagens middag

Idag var det alltså köttbullar av kycklingfärs som gällde. Kollade lite i Leilas kokbok och i Hälsokokboken före, men hade inte alla ingredienser till nåt av recepten, så jag bestämde mig helt enkelt för att improvisera. Plocka lite idéer från de olika recepten men ändå göra det jag känner för.

Det här hamnade i smeten:

400g kycklingfärs
3 klyftor vitlök (som jag rev ner i smeten)
1 gul lök
salt
peppar
(mycket) paprikapulver
(lite) grillkrydda
(mycket) curry

Och så gott det blev sen! Sambon kom hem och sa att det doftade jättegott, och de blev verkligen goda också! Fast jag hade i dem liite för länge i ugnen, kunde tagit ut dem en minut tidigare.



Skålen var fylld till bredden då middagen serverades. Sambon var hungrig och åt typ 13st medan jag åt 4st. Vi åt dem med kokt potatis och Crème Bonjour vitlök och örter gräddfil. Jag åt dessutom körsbärstomater, rädisor och gurka till.

Mums! Det bästa är ju att det räcker som lunchlåda imorgon.

Då jag ändå hade ugnen varm passade jag på att svira ihop en paj också. Använde ett recept från Linnéas blogg, receptet hittar du här. Originalreceptet är gjord på ananas, men jag hade ingen burkananas hemma (gillar bara färsk!) så jag bytte ut det till blåbär istället.



Istället för att göra pajskalet på bara vetemjöl hade jag i grovkornigt dinkelmjöl också. Degen blir mycket krispigare och godare då!



Borde dock ha använt den större pajformen, eftersom kanten svällde ganska mycket (syns bättre på bild 1).
Nu står pajen på spisen och väntar på att det blir dags för kvällste. Fast före det ska här tränas. Och så måste jag in via butiken och köpa vaniljvisp också!

Kommentarer
Postat av: emelie -

tack, jag älskar det!

2011-08-01 @ 18:30:44
URL: http://mewlii.blogg.se/
Postat av: Carro

mm så gott med blåbärspaj!

2011-08-01 @ 20:33:01
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Postat av: Gulshan-Amanda Adilova

Himlans gott :D

2011-08-01 @ 21:19:11
URL: http://papayaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0