Love lasagne!

Svängde ihop en vegetarisk lasagne till middag. Hittade ett recept i Vegetariska kokboken som hette spenatlasagne, och då jag hade en halv påse färsk spenat som höll på att bli dålig slog jag till. Men så visade det sig att jag ju inte hade allt som skulle varit i det där receptet. Så jag freestylade.

Såhär:

Fräs 2 gula lökar skivade i halvmånar och valfritt antal klyftor vitlök i en hög stekpanna. Stekte i rapsolja. Ha i lite sojakross och finhackad spenat (jag körde min med stavmixen, som har ett sånt där roterande skärblad som tillbehör (alltså ett större än det som sitter fast i själva staven - tänk hushållsassistent)). Ha på en burk tomatkross och en burk matlagningsgrädde, eller vanlig grädde förstås. Låt puttra. Krydda enligt smak. Min tomatkross var smaksatt med chili så jag hade bara i salt och peppar.
Smöra en ugnsform och rada ut ett lager plattor på botten. Ha på sås. Lägg ut ett nytt lager plattor, och så sås osv. Se till att sista lagret blir sås. Ha sen på 2-2,5dl mjölk och riven ost (mängd enligt smak och tycke). Jag hade också en bit brie ost som legat i kylen ett tag så jag hade på lite sånt också.
Ha in allt i ugnen i ca 30 minuter på 225°. För mig gick det snabbare än 30 minuter, så håll lite koll.

Njut! Så gott! Bild kommer imorgon eftersom detta blir lunchlåda för oss båda.



Bjuder på en annan gammal matbild. För lasagne ser ju ut som ja lasagne. PS. Det kan vara en idé att dubbla satsen sås, för det blev ganska tunna lager för mig, så 2 burkar tomatkross och 3 dl sojakross kunde kanske vara en idé.

Kommentarer
Postat av: Tone

Det tycker jag absolut att du ska göra, det är en rolig utmaning att ha nått att träna för :)

2012-01-16 @ 19:08:34
URL: http://foodloveandphotography.blogg.se/
Postat av: Carro

hehe, jag blev helt tom när jag såg att man skulle göra vegetariskt denna veckan. haha. "vaaaad fasen ska jag laga?!?!?!" haha. lagar aldrig vegetariskt typ, om det inte heter soppa. eller ja sallad förstås, men jagh ar alltid nåt kött eller nåt i salladen med, annars håller jag mig inte. MEN jag har redan gjort min första vegetariska måltid ;) kommer upp på bloggen nån annan dag. hehe

2012-01-16 @ 20:25:02
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Postat av: Malin I Form

Mm lasagne är aldrig fel :D

2012-01-16 @ 22:14:42
URL: http://www.maliniform.com
Postat av: Tess

Oj vad smaskigt! :))

2012-01-16 @ 22:27:05
URL: http://Http://Theresiast.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0