Tillbaka till lågstadiet

Under helgen då vi var i Stockholm åkte vi ut till Aspudden för 2km loppis. Vid ett bord kastades jag tillbaka till lågstadiet, då jag var en flitig prenumerant i Läslusen, som tjatade på mamma varje gång en ny katalog kom att jag skulle få beställa mera böcker. Det fick jag ju inte varje gång, men många gånger fick jag, och många gånger kom samma serie hem till mig.

Visst, jag gillade Tvillingarna böckerna av Francine Pascal, men jag var aldrig en tvillingarna tjej som många av mina kompisar. Nej jag var en Kitty tjej, eller Nancy Drew som originalet heter på engelska.

Vid ett bord sålde ett par B.Wahlströms rödryggade ungdomsböcker, och däribland hittade jag 4 Kitty böcker. 2 av dem hade jag från förut (tänk att jag fortfarande kommer ihåg). 2 av dem hade jag inte, och jag kunde helt enkelt inte hålla mig. Hej, jag är 23 år och köper Kitty böcker, men seriöst. Dom var så bra då, jag var bara tvungen att köpa dem!

Snabbt gick den ena att läsa ut igår, och trots att jag tyckte att en del saker var lite löjliga och så, så gillade jag dem fortfarande. Det är något med de böckerna som jag dras till.

Hemma har jag fortfarande åtminstone en låda med bara Kitty böcker. Och nu beslutade jag mig då jag på Wikipedia ser hela långa listan på alla som getts ut (tänk att den första kom ut 1952 i Sverige, och att nya titlar publicerades ända fram till 2010!) att jag vill ha hela samlingen. Med tanke på mina framtida barn som jag hoppas blir likadana läslusar som mig, och helt enkelt för att jag.vill.ha.hela.samlingen. Bara för att alltså.

Tycker ni jag är helt knäpp nu?

Orsaken till att jag forfarande kommer ihåg vilka jag har är att jag läst de flesta ca 5ggr. Min absolut största favorit, den som går snabbast att läsa för att jag alltid vet vad som komma skall (jag kan den i princip utantill. Fy fasiken så bra den är), den som var den allra första boken i serien som jag fick är den här:



Den kom ut 1992. Fortfarande tycker jag ju att den är kanon! Den här plockade jag från den där Collage sidan.

Såhär ser den ut i gammal upplaga:



Den här plockade jag från typ bokus eller nån liknande sida.



Förresten så hittade jag en svensk blogg om böckerna, kika in här! Hittade också ett galleri med pärmbilder från böckerna, här.

För nån helg sen visade TV3 en ganska ny filmatiserad version av en Kitty bok, men jag säger nog Nej tack! Inge bra alls. Böckerna är ca 1000 gånger bättre.

Måste nog ta ett varv via pappa och hämta hem min låda med böcker. Nostalgi på hög nivå!

Var ni Kitty tjejer, eller föredrog ni Tvillingarna?

Kommentarer
Postat av: AKA

Haha jag läste ALLT!!!!!!!!!! Inkl mjölkpaketen!

2011-09-06 @ 21:12:19
URL: http://akaontherun.blogg.se/
Postat av: Carro

ååå KITTY!! Jag har hur många som helst av de gamla uppplagorna!! älskade kitty!

2011-09-06 @ 22:45:05
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0