Om att bestämma dig för att börja

X talade om att man måste vilja något för att verkligen lyckas, men att enbart tänka positivt fungerar inte. T.ex. ett matematiskt problem kommer du inte förstå bara för att du tänker positivt. Det finns andra faktorer som spelar roll.

En annan grej är att du måste vilja nå målet själv. Detta kopplade han ihop med hälsa och träning. Du går t.ex till doktorn som säger att du borde börja motionera eftersom du har högt kolesterol. Då gör du det för läkarens skull, för att han vill att du ska gå ner i vikt lite och få bättre kolesterolvärden. Inte för att du själv vill det.

Man måste fundera på vad borde jag göra? Vad måste jag göra? Vad vill jag göra? För det är så mycket lättare att göra något och faktiskt se resultat om man vill själv, än om man gör det för att man borde eller måste.
Eller hur? Det låter ju helt jättelogiskt, åtminstone i mina öron!


Jag vill börja med barfotalöpning, men enbart positivt tänkande och vilja hjälper inte här.


Han sa också, att träning är det bästa för att släppa på stressen. Och det behöver inte vara mera än en promenad. Under tiden man promenerar eller om man nu vill springa eller vad man gör så lösgör kroppen stresshormoner, och kroppen går tillbaka från jakt/flykt mode till chill mode. Och jag håller med. Gud så gott en löprunda eller en promenad gör då man är stressad. Tycker det är dumt då folk säger att de inte hinner träna. För tränar man blir man så mycket mera effektiv i slutändan. Man jobbar ändå inte aktivt hela dendär tiden man sitter inne, utan en halvtimme lägger man säkerligen på TVn, Facebook eller nåt annat mindre nödvändigt.

Alla kan om man vill, och man ska inte se omöjligheter i allt, samtidigt som allting kanske inte lyckas på första försöket. Det var det där med att inte säga det går inte, utan säga det kunde gå om..

En annan bra grej som han talade om, som kanske främst riktar sig till sådana som vill sätta igång med träningen är att man ska bestämma sig för ett datum då man ska börja. Han sa att annars är det så lätt att man hittar på orsaker till att skjuta upp det.
T.ex. Nämen nu regnar det och blåser. Och så har det ju blivit så mörkt på kvällen, jag sparar mig tills det kommer snö så blir det lite ljusare.
Nästa steg. Nämen, nu är det ju halt, det är nog bäst jag sparar mig till våren då snön smälter.
Följande steg. Nej usch så lerigt och vått det är ute, jag sparar mig nog till sommaren då det är soligt varmt och skönt.. Men så på sommaren kommer man ju på att det finns massa mygg ute, och att det är för varmt etc. etc. så bestämmer man sig för att spara sig till hösten istället.

Och helt plötsligt har man skjutit upp det ett år, med gott samvete.

Det är nog bäst att bara ta tag i det tycker jag! Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!



Träning gör att du känner dig såhär bra! Och dessutom slappnar du av lite och slipper några stresshormoner. Du tänker dessutom mycket bättre och jobbar bättre efter en liten paus i friska luften!

Kommentarer
Postat av: Kashaya

Barfota löpning låter lite spännande, om du provar måste du berätta hur det var.

2011-09-15 @ 11:44:13
URL: http://kashaysblogg.blogspot.com
Postat av: Malin I Form

Så sant som det är sagt och ett perfekt exempel är rökning. När jag rökte och folk i min omgivning klagade så ville jag ju sluta för deras skull men det funkar verkligen inte. När jag själv verkligen ville var det nästan en barnlek.

2011-09-15 @ 21:23:54
URL: http://www.maliniform.com
Postat av: linn

Ska bli spännande att höra vad du tycker om barfotalöpning =) Lycka till!

2011-09-17 @ 08:53:25
URL: http://drivkraften.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0