En ny bokrecension

Tänkte att det nog var dags att komma med en ny bokrecension såhär på en måndag.

Nästa i tur är följande bok:



Såhär står det om boken på adlibris:

Alex Andersson är en märklig unge. Han hamnar ideligen i nya slagsmål, har svårt att koncentrera sig i skolan och sitter och somnar på lektionerna. Han pratar knappt och säger han något så svär han bara. Men en dag upptäcker hans lärare något som får henne att slå larm. Hon tror att hon har förstått varför Alex har problem.

Misstankarna tas på största allvar. Alex tvångsomhändertas av socialen och polisen inleder en brottsutredning för att ta reda på vem det är som har behandlat Alex så illa. Sophia Weber, delägare på en liten advokatbyrå i Gamla stan, utses till Alex advokat.

Advokat Sophia Weber får aldrig företräda några massmördare, bankdirektörer eller våldtäktsmän med ordnade familjeförhållanden och bättre ekonomi än hon själv. Hon har väntat många år på den kallblodiga brottsling som hon tycker att hon förtjänar. Hennes senaste klient Alex Andersson, sju år gammal, väger inte ens trettio kilo. Han kan vare sig åtalas eller straffas, kan inte klockan och har ingen aning om vad en advokat egentligen håller på med. Ändå är det han som ska göra Sophia Weber känd.

Bara ett barn är en spänningsroman om de vuxna som styr och de utsatta barn som de bestämmer över.


Jag köpte boken efter att en kompis rekommenderat den, och jag fastnar i den direkt. I allmänhet blir man ju, eller jag åtminstone!, mera berörd av böcker som handlar om barn. Och av den här blir jag verkligen berörd. Tänk att det här faktiskt är verklighet för en del barn  - allt för många barn. Usch, hemska saker. Boken är i alla fall verkligen en sidvändare, och jag rekommenderar verkligen denna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0