Då svetten luktar illa

Ja alltså äckligare än vanligt. Har lagt märke till detta på senaste tiden, att min svett luktar hemskt starkt, typ ammoniak och något annat. Till och med sambon märker det ibland!

Har läst runt lite och tror det kan bero på följande: kroppen behöver detoxas, det kan du läsa om här. T.ex. på grund av för mycket stress och annat skit kroppen får i sig - detta tror jag på eftersom det också påverkat min hud och mitt hår. Har aldrig haft så dålig hy som jag har nu. Inte ens i tonåren hade jag problem med finnar och sånt, men nu helt plötsligt har dem upptäckt min panna..

Sen tycker jag det här svaret på stadiums hemsidor också låter rimligt:

Illaluktande svett, vad beror det på?

Hallå! Jag tränar mycket, ofta löpning, core spinning, box, skiåkning, cykling, ja det mesta. Jag äter nyttigt, mycket fisk, kyckling, grönt och massor av vinbär, blåbär och havtorn i egengjorda proteindrycker. Mitt problem är att jag luktar så illa när jag tränar! Jag svettas också väldigt mycket. vad kan det bero på? Tacksam för svar! MVH Carina

Hej Carina!

Om du tycker att svetten luktar ammoniakliknande, så kan det bero på att du får i dig för mycket protein i förhållande till vad du behöver. När kroppen försöker bryta ner överskottet uppstår en biprodukt som kan göra att du luktar just ammoniak. Lösningen är förstås att dra ner proteinintaget till mer rimliga mängder.

Det är också vanligt att man börjar lukta ammoniakliknande om kroppen befinner sig i ett svältläge, vilket den kan göra om du
1) äter för lite i förhållande till hur mycket du tränar
2) tränar för mycket totalt sett, så att kroppen börjar bryta ner muskelmassa istället för att bygga upp den

Nu vet jag inte tillräckligt om dig för att kunna veta vilket alternativ som stämmer (det kan förstås vara en kombination också, lite för mycket träning i kombination med en kost som innehåller för mycket protein) men troligen kan du ganska lätt komma underfund med det själv. Om du är osäker, får du gärna höra av dig igen och då skriva mer detaljerat om din träning och kost (hur många pass per vecka du kör, varaktigheten på dessa, intensiteten i dessa, och givetvis hur mycket du kör av vardera träningsform, hur mycket du vardagsmotionerar, hur många mål per dag du äter och ungefär hur dessa ser ut i fråga om sammansättning och mängder, vad du dricker under dagen, etc. Längd och vikt är också intressant.).

Mvh
Camilla


Copypaste härifrån.

Jag har tränat väldigt mycket på senaste tiden, med få vilodagar och har också ätit mycket protein, mera än vanligt faktiskt. Så detta ska jag testa. Om 4 pass som jag har kvar av utmaningen så ska jag lugna ner mig lite. Försöka att inte äta så mycket protein, köpa hem lite ekologisk mat och se om det hjälper och försöka hitta balans i min kropp tills jag börjar jobba igen.

Kommentarer
Postat av: Carro

intressant läsning!!



Nu är jag hemma från thailand förresten =) Hoppas du haft en bra julhelg! =)

2011-12-28 @ 20:15:00
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0