Let's talk about books

Har ju hunnit avverka några böcker till sen jag sist skrev inlägg om nåt sånt, och här kommer en recension på två av dem. Som vanligt lånar jag bilder och text från Adlibris.se



Lilla Stjärna är berättelsen om två flickor.

Under en svamputflykt hittar svensktoppsartisten Lennart ett spädbarn nedgrävt i en plastpåse. Han räddar flickan till livet och hennes första skrik gör honom stum. Ur den lilla kroppen stiger en serie perfekt träffade toner. Han tar med flickan hem och gömmer henne i källaren. Hennes obefläckade musikalitet ska ge hans liv mening.

Hon är Flickan med den gyllene håret.

Vid samma tid föds en annan flicka i en mellansvensk stad. Hennes liv rymmer inte många glädjeämnen. Hon upplever sig själv som grå och alldaglig med få begåvningar och ännu färre vänner. Hon tröstar sig med elaka hyss och trollande på olika nätforum.

Hon är Den andra flickan.

Så småningom korsas de två flickornas vägar. En brinnande vänskap växer fram, med förödande konsekvenser för alla som kommer i dess närhet.

Lilla Stjärna är en historia om kärlek och besatthet, om en röst ifrån en annan värld och idoldyrkan driven till sin spets. Hur långt är du villig att gå för den du beundrar över allt annat?

I Lilla Stjärna för John Ajvide Lindqvist ännu en gång in skräcken i ett vardagligt, samtida Sverige. Unga människor i en värld av bortvända vuxna försvarar sig med vad som finns till hands. Eldrivna verktyg, om så krävs. Det är hans mörkaste bok hittills och både känsliga läsare och älskare av Allsång på Skansen varnas.

Boken är bra. Jag fastnar för den direkt och tycker den är spännande samtdigt som den är konstig. Det här är en såndär bok som jag inte kan beskriva. Jag kommer på mig själv med att fundera på hur författaren överhuvudtaget kommit på hela denhär historien? Den är liksom så vrickad och befängd på nåt vis, ändå dras jag med i den och är fast från första sidan till sista. Jag slukar den som många av de andra böcker jag läst i sommar, och jag väntar tills jag får läsa nån annan av författarens böcker. Definitivt läsvärd!



Du kan vara lyckligt gift eller leva ett häftigt singelliv - och ändå känna en obestämd längtan efter det liv du inte har ...

Utifrån sett har Vicky Townsley allt. Hon bor i London, har bra ekonomi, är snygg, singel och arbetar på den supertrendiga tidningen Poise! Men hon skulle ge upp allt för en man, barn och ett hus på landet komplett med trägolv och perenner.

Amber Winslow, å andra sidan, har allt det som Vicky vill ha. Visserligen på andra sidan Atlanten, men där finns hon med man, barn, hund, nanny och ett enormt hus. Hon tillbringar sina dagar med andra hemmafruar och de tävlar om vem som har de senaste märkeskläderna, dyraste vigselringarna och det häftigast inredda huset.

Men Amber är inte heller lycklig. Så när hon ser att Poise! Söker en läsare som vill byta liv med en glamorös journalist under en månad, sätter hon sig ner för att skriva en ansökan.

Aldrig kunde hon tro att just hon skulle bli vald.

Det här är en typisk chic lit bok som är sådär passlig strandläsning, eller jag-känner-hängig-och-vilar-i-soffan läsning. I början hae jag svårt att koncentrera mig, men då storyn väl satt igång så var jag fast. Som vanligt. Surprise surprise. I slutet måste jag till och med kolla hur månag sidor som var kvar, för jag satt som på nålar för jag ville så gärna veta hur allt slutade - riktigt sådär så att jag var så otroligt nyfiken på hur det skulle sluta så jag ville att den skulle ta slut, samtidigt som den var så bra att jag ville ha en fortsättning, en vad hände sen och sådär nej jag vill inte att den ska ta slut. Har inte läst nåt av Jane Green förut, men då jag verkligen gillade den här boken så tänker jag absolut söka upp flera av samma författare!

Kommentarer
Postat av: Annie

SV: Tack så mycket! Bilderna är tagna med Bländare 22, Slutartid 1/2sekund och ISO på 400. Sedan var det bara att vicka kameran utav bara helsike! :-)

2011-08-04 @ 16:55:24
URL: http://selain.blogg.se/
Postat av: Malin I Form

Hmm, kanske något man skulle läsa då :D

2011-08-04 @ 22:27:01
URL: http://www.maliniform.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0