Då sköldkörteln inte fungerar

Jag äter medicin mot min sköldkörtel. Värden har åkt berg och dalbana upp och ner i många år, och jag vet egentligen inte om jag äter medicin mot hypotyreos (då den inte producer tillräckligt med hormon) eller mot hypertyreos (då den producerar för mycket hormon)

Symptom för hypotyreos är följande:
ymtomen på för låg ämnesomsättning kommer smygande. Exempel på tidiga symtom är
  • trötthet eller nedsatt ork X
  • depression
  • koncentrationssvårigheter X
  • frusenhet. X

Senare kan mer typiska symtom utvecklas, till exempel

  • torr hud och torrt hår
  • förstoppning X
  • viktökning X (eller egentligen är det mest svullnad för mig, alltså kroppen samlar på sig massa vätska, men det resulterar ju i att vikten ökar)
  • minnessvårigheter X
  • långsam hjärtrytm
  • led- och muskelsmärta
  • nedsatt fruktsamhet.
Och för hypertyreos dessa:

Yngre personer får ofta besvär som

  • svettningar X
  • värmekänsla X (ibland känns det som om jag kommit i klimakteriet i förtid)
  • trötthet X
  • menstruationsrubbningar X (men det kan ju lika gärna bero på de nya p-pillrena)
  • hjärtklappning och ökad puls X
  • viktnedgång, på grund av ökad energiförbrukning
  • darrningar, vilket beror på att känsligheten för vissa ämnen i nervsystemet ökar X
  • lös mage, beroende på att maten passerar snabbare genom tarmen / (magen gör precis som den själv tycker, varierar mellan förstoppning och lös mage)
  • nervositet, dålig sömn, oro, irritation, ilska och gråtmildhet XX
  • muskelsvaghet, som beror på ökad energiförbrukning och att musklerna bryts ner X
  • hudproblem, bland annat kan naglar släppa från nagelbädden och man kan få håravfall.

Jag har satt ett x för sånt som passar in på mig.

Ja som ni ser så passar många av dessa in. Och visst, alla kan vara darriga, gråtfärdiga ibland eller ha mensrubbningar eller sånt. Men då det förekommer ofta så får man ju börja fundera. I torsdags fick jag veta att ett av de två värden som testas var lite rubbat igen, men läkaren som är en allmänläkare tyckte att vi skulle avvakta och se lite. Men vad fan hjälper det?! Jag är så trött på alla läkare som säger att vi avvaktar, för det gör inte att jag mår bättre. Och privatläkaren jag gick till förut har jag försökt få tag på i ett helt år utan att lyckas.

Jag blir så trött och så ledsen. Speciellt idag då jag mår apa och kroppen inte alls vill fungera.

Imorgon tänker jag ringa sjukhuset och be att få en remiss till nån som vet vad hen pratar om. Måste få nån klarhet i det här fanskapet, speciellt om jag ska orka jobba hela året!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0